Elektromechanika samochodowa Gliwice

Elektromechanika samochodowa Gliwice

Nawet we wzorowo serwisowanym i utrzymanym samochodzie może zdarzyć się awaria. Nie zawsze trzeba wymieniać zepsuty podzespół, czasem wystarczy go profesjonalnie zregenerować. Do urządzeń, w których można to z powodzeniem wykonać należą rozruszniki, alternatory i kompresory klimatyzacji.

Rozrusznik to prosty silnik elektryczny służący do krótkotrwałego napędzania wieńca koła zamachowego, by uruchomić silnik spalinowy.

rozrusznik - wymiana Gliwice
Najczęstsze usterki to: zużycie mechaniczne łożysk, szczotek komutatora czy tzw. bendiksa. Objawami są utrudniony rozruch, czyli rozrusznik kręci, ale zbyt wolno, ponieważ wzrastają opory, albo słychać, że kręci, ale nie zazębia się z kołem zamachowym lub sama praca rozrusznika przebiega dobrze, lecz gdy puszczamy kluczyk w stacyjce lub przycisk start na desce rozdzielczej, słychać zgrzyt – rozrusznik wyzębia się za późno i silnik próbuje wprawić go w nadmierne obroty. Może też być sytuacja krańcowa, że przy sprawnym akumulatorze rozrusznik nie wykona nawet jednego obrotu.
Każda z tych sytuacji to sygnał dla kierowcy, że należy oddać auto do serwisu.

Alternator służy do ładowania prądem akumulatora. W nim również są elementy ulegające uszkodzeniu czy zużyciu. Gdy podczas jazdy akumulator szybko się rozładowuje i unieruchamia pojazd lub gdy dochodzi do gotowania się w nim elektrolitu, do wymiany jest regulator napięcia. Napięcie bowiem nie może być ani za małe, ani za duże. Powinno wynosić 14.0 do 14.4 V.

Przy całkowitym braku ładowania może być konieczna wymiana diód prostowniczych. Ale nie tylko pod względem elektrycznym alternator może się zepsuć. Podobnie jak w rozruszniku i tutaj mamy łożyska czy szczotkotrzymacz. Do częstych usterek należy uszkodzenie sprzęgiełka jednokierunkowego, które ma za zadanie odłączać alternator od napędu paska wielorowkowego, gdy nie jest potrzebny. Ignorowanie objawów awarii mechanicznych może nawet doprowadzić do zablokowania alternatora i w konsekwencji zerwania paska. Czasem zdarza się także pękanie jego obudowy ze względu na położenie w komorze silnika, narażone na destrukcyjne działanie soli, wody, błota i różnic temperatur.

Aby klimatyzacja działała w samochodzie musi w pełni sprawna być sprężarka klimatyzacji. Ona również posiada elementy ruchome, które ulegają defektom. Jeśli jest napełniona czynnikiem chłodzącym i jest szczelna, a mimo to nie można jej uruchomić, może być to spowodowane uszkodzeniem sprzęgła elektromagnetycznego koła pasowego sprężarki lub zaworu włączającego. Gdy daje się ją włączyć, ale w naszym odczuciu słabo chłodzi, może się okazać, iż kompresor nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia na skutek zużycia elementów wewnętrznych lub pojawiła się nieszczelność.

W większości przypadków niedziałania wymienionych podzespołów samochodu, warto je zregenerować.

Po pierwsze – jest to korzystne ekonomicznie – z reguły taniej jest naprawić niż wymienić.
Po drugie – często prace naprawcze przebiegają na elementach oryginalnych, stąd większa trwałość niż zamienników.
Po trzecie – nawet jeśli nie opłaca się naprawiać lub nie jest to technicznie możliwe, warto nabyć inny egzemplarz po regeneracji.

Należy przy tym zaznaczyć, że regenerację rozrusznika, alternatora czy sprężarki klimatyzacji trzeba przeprowadzać kompleksowo, czyli sprawdzać wszystko i jeśli nawet wydaje się sprawne, ale budzi wątpliwości co do dalszej eksploatacji, obowiązkowo to wymienić. Nierzadko podzespoły te znajdują się w bardzo trudno dostępnych miejscach komory silnika, stąd warto przy jednym koszcie demontażu i montażu przeprowadzić naprawę porządnie, by nasze sprawne auto służyło nam przez długi czas.

Wszystkie części zamienne niezbędne do naprawy mogą Państwo zakupić w naszym serwisie samochodowym.

UsługaCena
Wymiana rozrusznika od 60 PLN
Regeneracja alternatora od 100 PLN
Wymiana kompresora klimatyzacji od 100 PLN