Akumulatory sprzedaż i wymiana Gliwice

Zarezerwuj termin
Akumulatory sprzedaż i wymiana Gliwice

Akumulatory sprzedaż i wymiana Gliwice

Akumulator był i nadal będzie źródłem zasilania potrzebnym do uruchomienia silnika odkąd zaczął być montowany powszechnie w samochodach, czyli od około stu lat. Przez długi czas wybór odpowiedniego akumulatora ograniczał się do doboru odpowiednich parametrów określonych przez producenta. Dziś w obliczu istnienia na rynku różnych typów baterii wybór może być trudniejszy.

Przy zakupie akumulatora w naszym serwisie samochodowym w Gliwicach montażu dokonujemy dla Państwa bezpłatnie.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

To najstarszy typ akumulatora. Składa się z anody ołowiowej (stop ołowiu z antymonem, wapniem lub srebrem) katody z tlenku ołowiu i płynnego elektrolitu, którym jest 37% wodny roztwór kwasu siarkowego.

Zalety: stosunkowo niska cena oraz wysoka trwałość i oporność na głębokie rozładowanie. Ponowne naładowanie „pustego” akumulatora w pełni przywraca pierwotne parametry, ale tylko wówczas, gdy rozładowanie nie trwało długo. W przeciwnym wypadku prowadzi do jego zasiarczenia i zmniejszenia trwałości oraz parametrów.

Wady: to wspomniane wyżej zasiarczenie przy rozładowaniu, skracające żywotność akumulatora.

Zastosowanie: ten typ ogniwa jest najczęściej stosowanym do rozruchu pojazdów.

Akumulatory żelowe

Zamiast elektrolitu występuje żel będący mieszaniną kwasu siarkowego i krzemionki.

Zalety: mogą być ustawiane w dowolnej pozycji, są odporne na przechyły, a nawet na krótkotrwałą pracę w pozycji odwróconej. Elektrolit w formie żelu nie paruje, nie trzeba go uzupełniać, a ryzyko wycieku jest znikome nawet, gdy zostanie uszkodzony mechanicznie. Akumulatory żelowe są o 25% bardziej odporne na wibracje niż kwasowo-ołowiowe.

Wady: w niskich temperaturach nie są w stanie dostarczyć dużego prądu, stąd nie mogą być stosowane jako akumulatory rozruchowe w samochodach.

Zastosowanie: ze względu na swoje cechy akumulatory żelowe są stosowane w pojazdach używanych sezonowo w okresie letnim takich jak motorowery (do rozruchu), przyczepy kempingowe i kampery (jako akumulatory pomocnicze).

Akumulatory AFB/EFB/ECM

AFB (Advanced Flooded Battery), EFB (Enhanced Flooded Battery) i ECM (Enhanced Cycling Mat) to akumulatory o wydłużonej wytrzymałości. Mają pojemnik elektrolitu, płyty ze stopu ołowiu, wapnia i cyny oraz dwustronne separatory z mikrowłókien polietylenu i poliestru.

Zalety: posiadają dwukrotnie większą odporność na cykliczne obciążenia niż akumulatory kwasowe.

Wady: nie służą ich trwałości głębokie rozładowania. Poza tym mają wysokie ceny.

Zastosowanie: w samochodach wyposażonych w system start-stop oraz samochodach z bardziej złożoną instalacją elektryczną.

Akumulatory AGM

AGM (Absorbent Glass Mat) to akumulator wyposażony w separatory z mikrowłókien szklanych lub włókna polimerowego całkowicie pochłaniającego elektrolit.

Zalety: trzykrotnie większa wydajność niż akumulatora kwasowego, odporność na wibracje, wycieki, małe straty energii.

Wady: nie jest odporny na przeładowanie i wysokie temperatury.

Zastosowanie: zaprojektowano je do samochodów posiadających układ start-stop oraz odzyskiwanie energii. Montowany poza komorą silnika.

Tradycyjny akumulator wymaga okresowej obsługi. Co jakiś czas trzeba uzupełniać poziom elektrolitu, dolewając wodę destylowaną do cel. Taki akumulator ma dużą żywotność, pod warunkiem sprawdzania poziomu elektrolitu, napięcia ładowania i spadków pojemności.

Tych czynności można dokonać w naszym serwisie samochodowym w Gliwicach – Ponicki Diagnostic.

Na rynku coraz częściej mamy styczność z akumulatorami bezobsługowymi, gdzie nie musimy kontrolować poziomu elektrolitu. Dzięki odpowiedniej konstrukcji ze stopu ołowiu z wapniem lub ołowiu z wapniem i srebrem większość wody powraca do stanu płynnego. Aby zapobiec ewentualnej eksplozji spowodowanej przeładowaniem stosowane są jednokierunkowe zawory bezpieczeństwa zwane VLRA (Valve Regulated Lead Acid).

Jak dobrać właściwy akumulator?

Akumulator powinien spełniać określone wymiary, aby zmieścił się na przeznaczonej dla niego podstawie. Powinniśmy wiedzieć, z której strony ma być biegun dodatni, a z której ujemny, by sięgnąć kablami i móc podłączyć akumulator do instalacji. Producenci określają dla danego auta odpowiedni typ akumulatora tak, by pojemność wyrażona w amperogodzinach [Ah] i prąd rozruchowy w amperach [A] wystarczały do rozruchu silnika nawet podczas dużych mrozów. Dlatego w sprawnym samochodzie gdzie rozruch odbywa się bez problemów nie ma powodu, by stosować akumulator o większej pojemności, czy większym prądzie rozruchowym.

Zastosowanie akumulatora o wyższych parametrach ułatwia co prawda rozruch silnika, ale oznacza krótszą żywotność samego akumulatora. Większa pojemność to większa ilość uruchomień, co może mieć znaczenie zwłaszcza zimą w przypadku silników wysokoprężnych. Jednak gdy używamy samochodu rzadko i na krótkich dystansach, alternator może nie zdążyć w pełni naładować akumulatora zwłaszcza, jeśli nadwyżka energii jest niewielka. Dlatego parametry większego akumulatora nie powinny być większe niż 15% tego co zaleca producent samochodu.

UsługaCena
Akumulator od 100 PLN
Montaż akumulatora zakupionego w naszym serwisie bezpłatnie