Przyjeżdzając do naszego serwisu samochodowego oraz Stacji Kontroli Pojazdów prosimy o zabranie ze sobą dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Geometria kół 3D, zbieżność Gliwice

Geometria kół to parametry podwozia, których mierzalne, prawidłowe wartości są istotne dla bezpieczeństwa i wygody prowadzenia pojazdu oraz ekonomiki jazdy, a są to:

  • zbieżność kół,
  • kąt ich pochylenia,
  • kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy,
  • kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.

Czym jest zbieżność kół?

Zbieżność kół – wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie patrząc tak, jakbyśmy siedzieli w środku auta twarzą do kierunku jazdy, do przodu. Jeżeli koła skierowane są do wewnątrz, mówimy, że zbieżność jest dodatnia. Jeśli natomiast koła skierowane są  na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne.

Czym jest kąt pochylenia kół?

Kąt pochylenia koła – patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła. Pochylone na zewnątrz – dodatni kąt pochylenia. Pochylone do wewnątrz – ujemny. Tylne koła przy osi sztywnej mają najczęściej kąt pochylenia równy 0 stopni, natomiast koła prowadzone na wahaczach mają niewielkie położenie ujemne.

Korzystając z usługi regulacji zbieżności bądź pochylenia kół, użytkownik samochodu powinien być świadomy tego, że podczas wykonywania tej czynności istnieje możliwość zerwania śrub regulacyjnych z powodu ich korozji.

 

geometria kół samochodowych w Gliwicach

Czym jest kąt pochylenia sworznia zwrotnicy?

Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy – kiedy patrzymy na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła. We współczesnych samochodach mamy do czynienia ze sworzniami kulistymi zastępującymi sworznie zwrotnicy. Wtedy linia przebiegająca przez oś obrotu tych sworzni podczas skrętu stanowi niejako duży pojedynczy sworzeń zwrotnicy.

Czym jest kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy?

Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy – obserwując auto z boku, jest to kąt zawarty między osią sworznia zwrotnicy a prostą pionową koła. Jeśli punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z podłożem wypada przed punktem styku opony z podłożem, to kąt ten ma wartość dodatnią , jeśli zaś wypada za tym punktem – ujemną.

Geometria kół w Gliwicach – w serwisie Ponicki

Nasz serwis oferuje usługi geometrii kół 3D (w Gliwicach) wykonywane zaawansowanym technologicznie urządzeniem pomiarowym Hunter.

 

geometria Gliwice

Ustawianie geometrii auta w technologii trójwymiarowego modelowania zapewnia prosty, szybki (trwa poniżej 5 minut), niezawodny oraz stabilny pomiar w kompletnie bezprzewodowym systemie. Można odczytać 32 parametry, a dodatkowo następuje automatyczne porównanie kątów zmierzonych z danymi producenta.

Urządzenie dokona precyzyjnego pomiaru wszystkich kątów poziomych i pionowych, a ponadto rozstawu osi i kół oraz obwodu kół. Porównanie symetrii kątów pozwala stwierdzić, czy wyniki pomiarów znajdujące się poza tolerancją spowodowane są wypadkiem lub uszkodzeniem podwozia. Pomiary odbywają się przy pomocy kamer CMOS o wysokiej rozdzielczości, które w sposób ciągły mierzą pozycje tarcz oraz ich orientację w przestrzeni. Odległość przetaczania pojazdu do przodu jest bardzo krótka (20 cm), dzięki czemu cała operacja pomiarowa zajmuje kilka minut. W tym czasie przeprowadzana jest kompensacja bicia oraz szereg pomiarów bez konieczności podnoszenia pojazdu.

Stacja Kontroli Pojazdów – promocja usługi geometria kół 3D

Po pozytywnym przejściu przeglądu rejestracyjnego w naszym serwisie otrzymuje się kupon rabatowy na usługę sprawdzenia geometrii kół 3D i ustawienie zbieżności kół.

 

ustawienie zbieżności kół Gliwice

Ustawianie zbieżności kół a kalibracja czujnika kąta skrętu kierownicy

Samochody z elektrycznym wspomaganiem kierownicy posiadają bardzo czuły układ. Dlatego często zdarza się, że po prawidłowym ustawieniu geometrii / zbieżności kół samochód dalej samoistnie np. sam skręca lub nie trzyma się prawidłowo na prostej drodze. Wpływ na to może mieć czujnik kąta skrętu kierownicy.

Na czym polega kalibracja czujnika?

Trzeba podłączyć samochód pod tester diagnostyczny i ustawić jego prawidłowe „0” z dużą dokładnością.

W przypadku niedziałających regulacji lub jeśli samochód okaże się niesprawny, Klient ponosi koszt usługi sprawdzenia geometrii w wysokości 50 złotych. W przypadku samochodu, który wymaga obciążenia, jest to koszt 70 złotych.

 

Usługa Cena
Samochód osobowy sprawdzenie geometrii (bez regulacji) 100 PLN
Samochód luksusowy lub premium sprawdzenie geometrii (bez regulacji) 150 PLN
Samochód osobowy oś przednia ustawienie zbieżności 150 PLN
Samochód osobowy oś przednia ustawienie zbieżności (samochód luksusowy / premium) od 200 PLN
Geometria grupa VW (gdy potrzebna i możliwa regulacja kąta na wózku) od 220 PLN
Samochód osobowy oś przednia ustawienie zbieżności + pochylenia kół 185 PLN
Samochód osobowy oś przednia + oś tylna ustawienie zbieżności 185 PLN
Samochód osobowy oś przednia zbieżność + oś tylna zbieżność + pochylenia kół 220 PLN
Samochód osobowy oś przednia zbieżność + pochylenia / oś tylna zbieżność + pochylenia 250 PLN
Samochód osobowy obniżony, sportowy (gleba) od 180 PLN
Samochody SUV, VAN, terenowe od 180 PLN
Samochody osobowe zabytkowe od 250-300 PLN
Samochody luksusowe 300-350 PLN
Samochód dostawczy ustawienie zbieżności oś przednia do 2010r. 165 PLN
Samochód dostawczy ustawienie zbieżności oś przednia pow. 2010r. 200 PLN
Samochód dostawczy ustawienie zbieżności oś przednia pow. 2015r. 220 PLN
Kalibracja czujnika kąta skrętu na obrotnicach pomiarowych 100 PLN
Niektóre modele samochodów podlegają indywidualnej wycenie, w razie wątpliwości lub pytań prosimy o kontakt z recepcją.

Co jeszcze warto wiedzieć o geometrii i ustawianiu zbieżności kół?

Ustawienie geometrii kół, w tym zbieżności kół, to coś, o czym powinien pamiętać każdy kierowca. Dzięki kilku regulacjom możemy nie tylko zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale także przedłużyć żywotność opon oraz elementów zawieszenia i układu kierowniczego, a nawet zmniejszyć zużycie paliwa.

Geometria zawieszenia jest przy tym sprawą nadrzędną wobec ustawiania zbieżności kół – jak wyjaśniliśmy powyżej, jest to ogół wielu ustawień, które reguluje się według danych fabrycznych wytycznych producenta, a które należy regularnie kontrolować.

Dlaczego geometria kół się zmienia?

Geometria kół zmienia się podczas eksploatacji samochodu, a mają na to wpływ m.in. zużycie elementów zawieszenia, usterki oraz deregulacje spowodowane kolizją bądź nawet wjechaniem w większą dziurę, ale także ingerencja w części układu zawieszenia czy układ kierowniczy, czyli np. zmiana opon i wymiana innych elementów.

Czasem może zdarzyć się tak, że geometria kół zostaje znacząco uszkodzona i nie da się jej skorygować – zwykle dzieje się to, gdy podwozie samochodu zostało mocno skrzywione lub coś z dużą siłą uderzyło w koło pojazdu. Czyli są to poważne usterki, do których dochodzi np. w trakcie wypadku czy kolizji.

Jak zdiagnozować niewłaściwą geometrię zawieszenia?

Jeśli samochód ma niewłaściwie wyregulowaną geometrię kół, czyli potrzebuje np. ustawienia zbieżności kół, nie jest w stanie zachować odpowiedniego toru jazdy na wprost: zostaje „ściągany” w którąś ze stron, a zatem wymaga od kierowcy licznych korekt za pomocą kierownicy. Należy jednak też pamiętać, że to „ściąganie” może mieć inną przyczynę, np. pęknięcie drążka kierowniczego. Właściwą diagnozę musi postawić specjalista – geometria kół w Gliwicach to nasza specjalność, zapraszamy do serwisu Ponicki!

Jakie są skutki niewłaściwej geometrii kół?

  • Przyspieszone i nierównomierne zużycie bieżnika opony.
  • Skrócenie czasu eksploatacji opon – nawet o połowę.
  • Przyspieszenie zużycia elementów układu kierowniczego i zawieszenia.
  • Zwiększone spalanie, czyli większe zużycie paliwa (dodatkowy opór).
  • Konieczność ciągłej korekty toru, czyli obniżenie komfortu i bezpieczeństwa.

Jak często zgłaszać się na ustawienie zbieżności kół?

Zaleca się, aby ustawiać geometrię kół w samochodzie przynajmniej raz w roku, najlepiej tuż po zimie – podczas wymiany opon na letnie. Dlatego, że to właśnie zimą, czyli gdy na ulicach zalegają śnieg i błoto, ryzyko uderzenia kołem w krawężnik bądź wjazdu w głębokie zagłębienie jest największe, a to są najczęstsze przyczyny problemu ze złym ustawieniem zbieżności kół. Skontrolować geometrię kół powinno się także:

  • po zamontowaniu nowego ogumienia,
  • przy wymianie sezonowej opon,
  • po naprawie jakichkolwiek elementów zawieszenia,
  • po naprawie elementów układu kierowniczego,
  • po naprawie samochodu po kolizji bądź wypadku,
  • w sytuacji, gdy zdarzy się nam wjechać w większą dziurę,
  • gdy tylko zauważymy, że auto jest „ściągane” na bok,
  • gdy zaobserwujemy, że bieżniki zużywają się nierównomiernie.

Gdzie udać się na ustawienie zbieżności kół i całej geometrii?

Kiedy zadbać o zbieżność kół (objawy problemów opisaliśmy wyżej), już wiemy. A jak to zrobić? Udać się do serwisu, którego specjalnością jest geometria kół. W Gliwicach zapraszamy do stacji diagnostycznej i serwisu Ponicki – termin wizyty zarezerwować można wygodnie online, bezpośrednio na naszej stronie.

Sprawdzimy geometrię kół, a jeśli zajdzie taka potrzeba –  wprowadzimy niezbędne korekty, przywracając codzienne poczucie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Ile kosztuje ustawienie zbieżności kół?

Cena za usługi związane z geometrią kół nie jest stała i jednolita. Wszystko zależy od rodzaju i modelu samochodu oraz od zakresu przeprowadzanych prac. Ustawienie zbieżności kół w naszym serwisie kosztuje od 150 złotych.