Co warto wiedzieć o wyważaniu kół w samochodzie?
Niewyważone koła to problem, z którym raz na jakiś czas borykają się niemal wszyscy kierowcy. Jakie są przyczyny kłopotów z wyważeniem kół oraz co jaki czas powinniśmy skorzystać z profesjonalnej usługi doważania kół na samochodzie, aby uniknąć problemów i przywrócić bezpieczeństwo oraz komfort jazdy? Wyjaśniamy!
Jakie mogą być przyczyny niewyważenia koła?
Wyważanie kół polega na równomiernym rozkładzie masy felgi i opony – tak, aby całkowita masa koła na oś samochodu została rozłożona wokół środka obrotu. I jeśli koła są dobrze wyważone, jazda jest bezpieczna i komfortowa. A nieprawidłowo wyważone koła mogą spowodować niebezpieczeństwo na drodze.
Niewłaściwe rozłożenie ciężarów w kole najczęściej wynika m.in. z:
- wad fabrycznych opon i felg (nierównomierne rozłożenie masy, np. zgrubienie drutu),
- niewłaściwego ułożenia opony względem felgi i na odwrót,
- niezbyt dokładnego osadzenia i umocowania na piaście,
- zużycia się opony, czyli np. nierównomiernego starcia bieżnika opony,
- niewłaściwego wyrównoważenia tarcz hamulcowych bądź bębnów,
- zużycia felgi lub amortyzatora (często np. poprzez najechanie na krawężnik).
Niestety nawet nieznaczne dysproporcje wagi we fragmentach obwodu koła stają się bardzo znaczące, gdy weźmie się pod uwagę duże prędkości obrotowe i działające na nie siły odśrodkowe. Dlatego o odpowiednie wyważenie kół trzeba regularnie dbać.
Po czym można poznać, że nadszedł czas na doważanie kół na samochodzie?
Problem z niewłaściwym wyważeniem kół można dość łatwo rozpoznać. Widocznym „objawem” niewyważenia kół jest nietypowe zużycie bieżnika opony – zauważyć można zwłaszcza nierównomierne jego wytarcie. Zwykle bardziej przetarte są właśnie te miejsca, w których zachodzą największe dysproporcje pomiędzy odchyleniem masy a środkiem ciężkości. Pozostałe można odczuć w czasie jazdy samochodem, a są nimi np.:
- drgania kierownicy, które mogą jednak znikać przy obniżeniu i zwiększeniu prędkości jazdy – w tym wypadku mamy do czynienia z niewyważeniem kół przednich,
- drganie całego nadwozia, wibracje karoserii auta, połączone z odczuciem „zarzucania” tyłu pojazdu podczas szybkiego pokonywania ostrych zakrętów (to z kolei może być oznaką niewyważenia kół tylnych),
- charakterystyczny szum słyszalny podczas jazdy, który wynika z różnicy w nacisku opony na podłoże.
Czym skutkuje jazda bez odpowiedniego wyważenia kół?
Niewłaściwe wyważenie kół powoduje niebezpieczeństwo i dyskomfort podczas jazdy. Samochodem znacznie gorzej się kieruje, droga hamowania jest wydłużona, a sam pojazd ma również słabszą przyczepność do drogi. Dodatkowo bez odpowiedniego i regularnego doważania kół na samochodzie obserwuje się szybsze zużycie opon, ale także amortyzatorów, łożysk i drążków kierowniczych.
Poza drganiem kierownicy i karoserii możemy też zauważyć, że samochód „ściąga” na boki i że pojazd z opóźnieniem reaguje na ruch kierownicy. To wszystko powoduje, że jazda staje się niebezpieczna, pojawia się więc większe ryzyko kolizji czy wypadku, zwłaszcza przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
Kiedy trzeba skorzystać z usługi wyważania kół?
Dobra praktyka zakłada, że już po przejechaniu około 5 tysięcy kilometrów warto zajrzeć do wulkanizatora, aby sprawdzić stan techniczny kół oraz prawidłowość ich wyważenia. Wszystkich kierowców ze Śląska zapraszamy do naszej stacji diagnostycznej oraz serwisu samochodowego Ponicki w Gliwicach – fachowcy sprawdzą, czy wszystko jest w porządku, czy trzeba wykonać wyważanie kół. Jeśli trzeba, wykonają ten proces szybko i sprawnie – na nowoczesnej wyważarce Hunter i bez demontowania kół z osi pojazdu.
Drugim odpowiednim momentem jest wymiana opon. Zawsze, gdy tylko opona jest zdejmowana z felgi oraz zakładane jest nowe ogumienie, należy wyważać koła. W naszym serwisie świadczymy – poza wyważaniem kół – również wszelkie usługi wulkanizacyjne, w tym zmianę opon z letnich na zimowe i odwrotnie.
I wreszcie – wyważanie kół należy przeprowadzić zawsze, gdy samochód brał udział w jakiejś kolizji drogowej, uderzył w jakiś obiekt bądź też wpadł w większą dziurę (wyrwa w jezdni, studzienka, ale też najazd na krawężnik), a także jeśli był narażony na długą jazdę w trudnych warunkach np. na bardzo nierównej nawierzchni bądź w głębokim błocie czy śniegu.
Czym różni się wyważanie statyczne od dynamicznego?
Z niewyważeniem statycznym mamy do czynienia wtedy, gdy masa koła rozłożona jest nierównomiernie względem osi obrotu koła. Z kolei niewyważenie dynamiczne powstaje, gdy w kole jest przynajmniej jeden punkt niewyważenia statycznego, który ulokowany jest poza płaszczyzną prostopadłą do osi koła, a przechodzi przez środek ciężkości koła.
Wyważanie statyczne to proces, który polega na przywróceniu układowi równowagi poprzez miejscowe obłożenie ciężarkiem bądź usunięcie nadmiaru materiału, który przeważa układ. Natomiast wyważanie dynamiczne kół polega na takim dobraniu właściwego ciężarka, które zniweluje moment skręcający oś koła.
Wyważanie statyczne zazwyczaj nie usuwa niewyważenia dynamicznego – warto więc zdecydować się na usługę dynamicznego wyważania kół.
Ile kosztuje wyważenie kół (stalowych, aluminiowych)?
Cena wyważania kół różni się w zależności m.in. od serwisu – w naszym punkcie Ponicki w Gliwicach kosztuje w zależności od stopnia utrudnienia od 180 do 250 zł. Zapraszamy!