Każdy samochód wyposażony jest w układ zawieszenia, który zapewni odpowiedni kontakt koła z podłożem oraz względny komfort jazdy pasażerów.
Nasz serwis dokonuje kompleksowej obsługi i naprawy zawieszeń.
Obecnie przed zawieszeniami pojazdów stawia się wiele wymagań, które muszą uwzględniać różne warunki jazdy. Niestety niemożliwym jest stworzenie jednego, idealnego rozwiązania i dlatego każde z nich jest możliwie najlepszym kompromisem, odpowiednim dla danego typu pojazdu. Lata doświadczeń spowodowało wypracowanie kilku głównych rodzajów układów zawieszenia.
Większość stosowanych układów zawieszenia można podzielić na:
- grupę zawieszeń zależnych
- grupę zawieszeń niezależnych
W zawieszeniach zależnych koła na jednej osi są połączone ze sobą na sztywno w postaci tzw. mostu. Jego obudowa porusza się wraz z kołami, co wymusza zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca na pionowe przemieszczenia, a to wiąże się ze zmniejszoną przestrzenią bagażową. W przypadku osi przedniej, konstrukcyjnie trzeba umieścić silnik bardziej w górze jego komory. Rozwiązanie takie stosuje się najczęściej w samochodach ciężarowych, bądź terenowych.
Do zalet takiego rozwiązania należy zmniejszenie mas nieresorowanych samochodu, korzystniejsza pod względem stateczności ruchu kinematyka zawieszenia, możliwość stosowania bardzo miękkich elementów sprężystych.
W zawieszeniu niezależnym każde z kół pojazdu przemieszcza się niezależnie jedno od drugiego. Ma zwiększoną ilość elementów prowadzących koła (drążki, wahacze) i jest powszechnie stosowane w samochodach osobowych.
Jest jeszcze trzeci typ zawieszeń – półzależnych, stanowiących połączenie obu wymienionych powyżej. Ze względu na uproszczoną budowę (połączenie wahacza wzdłużnego z poprzecznym) takie zawieszenie jest bardzo trwałe, a głównym jego elementem jest belka skrętna.
W każdym zawieszeniu natomiast występują elementy wspólne takie jak sworznie, tuleje metalowo gumowe, silentblocki, obsady gumowe, łączniki drążków, które podlegają okresowej kontroli i w razie stwierdzenia luzów – wymianie. Bardzo ważnym elementem zawieszenia są amortyzatory, dzięki którym po wjechaniu w nierówność nie buja samochodem, a koło ma cały czas styczność z podłożem. Także one podlegają kontroli i jeśli wykazują oznaki zużycia również wymianie. Robimy to jak zawsze na częściach renomowanych producentów.
Stacja diagnostyczna – dbamy o Twoje bezpieczeństwo
Po wykonanej naprawie zawieszenia należy wykonać pomiar i regulację geometrii kół, w której się specjalizujemy.